22. 02. 2017.

"Ko to tamo peva" Baletska predstava. Beogradski balet, Nikola Bjanko, Aleksandar Ilić, Miloš Kecman, Aleksa Jelić, Milan Rus, Goran Stanić, Mihajilo Stefanović, Nikola Tomašević, Tamara Ivanović,... Staša Zurovac.














KO TO TAMO PEVA,
NEKO PEVA, NEKO ZAPEVA,
A NEKO PUSTI, SUZU, DVE,.....
21. 02. 2017.
Večeras bih bio na baletu, bez ozira šta se igra. Baletu je potrebna podrška. Tim mladim ljudima je potreban osećaj da se ne bore samo za svoja prava (do pre par dana su bili u štrajku), već da je njihova borba zapravo borba umetnosti i vlasti, a to je već nešto što se u istoriji ponavljalo onoliko puta koliko je bilo ljudskih generacija.
Večeras su mi išle suze tokom predstave. Možda sam, do večeras, „Ko to tamo peva“ i film i muziku i balet doživljavao kao najooporiju komediju, ali osetio sam u svemu tragičnost.
Moji oponenti, pogotovo oni koji su pronašli sebe u mom humorističko sarkastičnom opominjanju da ne želim ni jednu trulu pomorandžu među onima lepim, koje rado plaćam, neće shvatiti kako ima nešto, mnogo uzvišenije  nego što i mogu da zamisle, a što me dovede do suza. Koje i priznajem i ne stidim se i čak sam ponosan što može nešto posebno lepo da ih izazove.
Uopšte nije bitno da li sam peti, ili pedeset peti put na ovom baletu, svakim novim susretom drugačije doživim i u tome je kod mene zaključak o njegovoj izuzetnosti. Znao sam kako sala neće da bude ispunjena. Otkazivanjejednih, neočekivano (u ponoć) objavljivanje novih predstava, gde publika do tog trena ne zna, sa sigurnošću ni šta je na repertorau, a pogotovo  podelu, pokazuje samo lavirint u kome se nalazi Uprava. I njima treba podrška. Večera sam i zbog njih bio u poluispunjenoj dvorani.
Šta će to da donese novoproizvedeni Upravnik Dejan Savić, videćemo. Pa on je skoro deceniju rukovodio, a pozorište i opera su sve vreme išli nizbrdo. Sada je od Vršioca dužnosti postao „Zvaničan“. I predsednici vlada daju sebi rok od 100 dana da pokažu koliko su sposobni za mesto gde su izbrani. Videćemo šta će Savić da uradi za prvih sto dana. Ako zaboravi na stoti dan, podsetiću ga.
Vratiću se na predstavu, samo da iznesem jedan podatak. Dok ovom pišem, ili koji sat kasnije, u čitanje svega što je pisano zadnjih 5 meseci, će da se uključi hiljadtiti građanih USA. Naravno, to su Srbi, ili oni koji znaju naš jezik a interesuje ih šta se dešava pod svodovima Nacionalne pozorišne, operske i baletske kuće.  Postoji samo još jedno temeljno i redovno pisanje poput moga. Koliko je čitano u Srbiji i Evropi, neka ostane tajna i onako većina ne bi verovala.
A predstava, energična, kao da je drugo, ili treće izvođenje, a ne 168. Ceo ansamb pun poleta i šteta što je spisak podugačak i navedeni su samo igrači iz „autobusa“. Već sam pisao o rođenosti ovdašnjih igrača za savremeni balet, gde i genetski i mentalni sklop koji teži individualnosti može da dođe do izražaja. A u ovom slučaju je to igranje „svakog za sebe,“ a svi zajedno u celini, dovedeno do perfekcije, koja funkcioniše poput švajcarskog časovnika. Kada kažem perfekcija ne mislim na matematički sklad, koji mi nazivamo „pod konac,“ mislim na onu željenu umetničku vibraciju koja ulazi u gledaoca i proizvodi efekat koji je zamislio i kompozitor i koregraf i igrač.
Ako bi se muzika Voki Kostića morala da definiše u jednoj reči, to bi bila: Ljubav. Ma koliko bila opora, bez salonske mekoće, suptilinih, tonski napirlitanih fraza, što bi se moglo očekivati od nekoga ko je bio „fino beogradsko dete“, prešavši brzo u enfant terrible. Većina ljudi zna kako je Kostić postao veoma cenjen kuvar, a umetnost u spremanju hrane ne može da postigne zao čovek. I pesnici i slikari i kompozitori mogu da budu namćori, prgavi, neotesani, ali umetnost u kuvarstvu traži eleganciju i prefinjenost svih čula, a ne samo ukusa.
Možda znate da je Voki dve godine proveo u zatvoru, čak i na Golom toku i za to vrme nije video krevet. Zbog istih antikomunističkih stavova roditelji su izgubili katedre na Medicinskom fakultetu i u nemaštini otac mu se okrenuo novoj oblasti medicine, postavši u drugom delu života najpoznatiji Jugoslovenski seksolog.
Ovo je samo uvod u jednu treću, bitnu stvar. Voki Kostić je odrastao u kući gde su se roditelji voleli na poseban način, ostavivši mu u amanet da njihova tela spali, po redosledu koji Bog odredi, ali da pepeo i jednog i drugog tela pomeša i tako sahrani.
Grešite ako mislite kako to nije veoma bitan podatak za sagledavanuje muzike Vojislava Vokija Kostića.
Svi večerašnji igrači su pomogli da se ta muzika oseti, da se podsetimo na kultni film pod istim imenom, da se uverimo u želju beogradskih baletskih igrača da rade, da se pokažu, da publici podare ono što su platili odricanjem od hedonizma, što su platili sa znojem, što su platili mukotrpnim vežbanjem u salama.
Hvala im.
A suze?
Pa suze su nešto što proizvodi katarza. Ovaj zadnji deo svake tragikomičnosti je toliko bitan, a zaboravljen pojam svake dramatike. A sve je počelo (kao i većina izraza u vezi tetara) od starih grka. Iz amfiteatra, na koga većina pozorišta i danas sliči. Od Eshila, Sofokla, Euripida, pa komediografa Aristofana... Od njih imamo sačuvana dela. A njih su kao autore dela, (često režisere i same učesnike predstava)  ili iznosili na rukama, pronoseći ulicama, do centra Atine, ili je publika  nezadovoljna izvođenim predstavama, gađala aktere trulim pomorandžama.
Večeras su ovi mladi ljudi na sceni bar uspeli u jednom. Da „onom“ za mnoge oholom i beskrupuloznom promatraču celine i detalja izsteraju suze na oči i hvala im na tome.  Došao bih na tu predstavu i da sam jedini u Sali. Zapravo, da nas je dvoje, jer nikada ne idem sam u hramove gde se klanja muzici, pokretu, reči, slici.
Da ljudi koji rade na marketingu malo više znaju i isto toliko se potrude sala bi, bar na ovako popularnim predstavama,  bila puna. Alisve je antireklama, od sajta pozorišta, koji liči na garnizonske zidne novine, gde se piše samo o podobnima, pa do neangaživanosti da se uključe mediji u dešavanja u jedinoj kući baleta i jednoj pravoj kući opere. Ne shvataju kako moraju da promovišu pojedince, ne kuću, ne događaj, ali zašto bih ih učio, niti plaćaju, niti traže, a do onog dela mozga gde spava ideja neće dopreti. Boje se samo da im ne spomenem ime, kako ne bi u svakodnevnom zagledanju interneta u želji da vide da li ih neko hvali, videli moje kuđenje na prvom mestu.
Pa čitaoci dovlače moje impresije na pra mesta pri pregledanju interneta.
Hvala još jednom svim akterima. Hvala za režiju i koreografiju Staši Zurovac.
Navratiću opet za neku suzu pročišćenja. Posle toga i čujem i vidim bolje, a i razmišljam brže.

Srećan put!
                                                                                    David Naum


O istim temama, ali na malo drugačiji način:
Laura i muzika.