18. 03. 2017.

Adrijana Lekuvrer, Beogradska Opera, Narodno pozorište, Aleksandar Nikolić, Stevan Marković, Aleksandar Zlatović, Vesna Radović Dorić, Jasmina Trumbetaš Petrović, Nataša Jović Trivić, Igor Matvejev.



Frančesko Čilea, Adrijana Lekuvrer.
Beskrvna muzika, vodviljska dramaturgija, arije koje se ne pamte. Na sve to, večeras je za mene bilo interesantno, u  četiri  reči; Više slika, nego zvuk… Ali i to je opera.
Već prvi čin sa asimetričnom scenografijom Aleksandra Zlatovića, u bordo boji salonskog pliša, nagoveštava seksualne, neko će okarakterisati i ljubavne zaplete.
Odmah mi se svidela mogućnost da se scenografija, po potrebi režiserove zamisli skraćuje i produžava u dubinu.  I u tom multifunkcionalnom (koja lepa srpska reč) maniru je bilo sve do kraja. U nastavku je bila veoma stroga simetrija, a nakon scene gašenja sveća (narano pravih) na sceni je zaigrala paleta svetlosnih boja. I da ne dužim, bravo za Aleksandra Zlatovića, scenografa i režisere koji su obnovili predstavu: Aleksandra Nikolića i Stevana Markovića. Režijsko umeće nazivam “punom scenom”. Bez obzira da li je prisutan jedan lik, ili pedeset pet, gledoacu su pune oči dešavanja na sceni. E, to je za mene “puna scena, a to se večeras dogodilo.
Kostimograf, potogovo za Jasminu Trumbetaš Petrović, je bio ubistven.  Možda su modeli Vesne Radović Zorić na papiru bili korektni, ali kostim Adrijane  Lekuvrer je bio primeren samo nekoj ni malo sličnoj osobi. Tako se ne bi obukla ni jedna žena 18. veka, koja i malo drži do sebe. Dvocifren broj karnera je trebalo prepoloviti, ali… Sve do šešira, ili je možda toka u pitanju.. na nekoj drugoj da, ali na ovoj gospođi ne.  To je vreme kada su frizure imale naziv „tete de mouton“ (ovčija glava), vlasuljari i frizeri, ako ne verujete, potvrdiće  vam moj navod. Ali večeras se u “tet de mouton-ima” ipak malo preteralo. Zbog čega ne znam, a možda i znam.
Opat Šazej je imao kostim, pre batlera, nego sveštenog lica. Čak i to da prođe, bez krsta, sa kapicom na glavi, ili je to bila ćela, nisam siguran,  vise je ličio, u krajnjem slučaju,  nekom jevrejskom trgovcu.
Da greške nikada nisu usamljene, već idu u paru, ili ih je tri, potvrđuju i kostimi baletskih igrača. Od obuće, antičke, od kože u kojoj su igrači mogli samo da pačije šljapkaju u nemogućnosti da izvedu i P od neke piruete, a da ne pričamo o skokovima, pa do boraca koji su se pojavili u belim helankama. Koregorafija prikazana u ovoj operi, za to je “zaslužan” Vladimir Logunov,  je sigurno nešto najgore što prati opere, koje su trenutno na repertoraru Nacuionalne kuće. Možda i nije moglo bolje u onoj neprikladnoj obući, ali usklađenost je stvar umetnika koji rade na celom projektu. A doživljaj koji zajedno proizvode, ja samo opišem.
Večeras smo imali dve dame, koje se bore oko jednog muškarca.  Jasminu Trumbetaš Petrović, kao Gospođicu Lekuvrer i Natašu Jović Trivić u ulozi Princeze de Bujon.
Svi će da budu zadovoljni ako kažem kako su obe pevale “maksimalno, u skladu sa svojim mogućnostima.”
Da je opera bila rafiniranija, da su muzičke i pevačke fraze bile ispunjene tonskim koloritom, moglo bi da se piše na temu pevanja i orkestarskog izvođenja. Ovako smo imali jednu mlaku predstavu sa veoma dobrom režijom.
Jedno je evidentno, ova predstava je večeras bila da bi dve spomenute pevačice dobile aplauze. I dok je većina u sali njihov nastup nagrađivala najuobičajenije, (ni po kakvom osnovu ne spadam u većinu, pa nisam bio ni među spomenutima) nekih tridesetak osoba je nastavljalo da aplaudira, dok su drugi čekali par desetina sekundi da se nastavi prestava. “Mnogo muke ni oko čega”.
Možda je ovo trebao da bude logičan sled one predstave gde smo imali gospodina u jedanestom redu (već opisano) koji je 10 puta (lično sam brojao) jednoj pevačici uputio poklič: Bravo!
Od muških pevača na mene je ostavio samo utisak Igor Matvejev. Bio je odličan. U glumi. Do krajnjih granica sugestivan. Ako je neko večeras dominirao scenom, to je onda on. Sve vreme kada je bio na sceni iz njega je “curila priča” o tome šta misli, oseća, šta namerava, čemu se raduje, od čega strahuje. “Uvrrnuta” rola  Opata Šazeja, se u njegovom slučaju pretvorila u spiral karaktera, pantomime, glume.

I to je to.


O istim temama, ali na malo drugačiji način:
Laura i muzika.