14. 03. 2017.

Pajaci, Ruđero Leonkavala, 15. 03. 2017. Beogradska opera, Narodno pozorište. Dejan Savić, Janko Sinadinović.






La commedia non è finita!


Počinjem od kraja.
A kraj je  bio najava za večerašnje događanje.
A ta najava je glasila:
Gospodine Saviću, vi ste Upravnik Pozorišta, Gospodine Sinadinoviću, vi ste VD  Upravnik Opere, zašto mene kao gledaoca maltretirate?
Zašto me maltretirate, zašto me ponižavate?
Regularno sam kupio ulaznicu za dve jednočinke “Pajace” i “Đani Skiki.”
Od jedne celovečernje predstave, za isti novac, dobijam pola.
Od vašeg izvinjenja, stoji samo, na parčetu papira,  “molba”: “Molimo vas da uvažite!”
Ne uvažavam, ne opraštam.
Dokle da uvažavam i dokle da opraštam vaše hirove, nesposobnost, bezobrazluk. Možda je državni interes da kostimi “Kavalerije Rustikane,” koja je jednočinka i može da “uskoči”, da odu   u Novi Sad. Možda je državni interes da se pozajme  kostimi operi u  Skoplju i da se tamo isprljaju, pocepaju. Možda se ovde čudite kako sam upoznat sa stanjem u Operi????
Pa ovo je mali grad Gospodo. Ovde se sve vidi i sve se zna.
Možda vi umišljate kako ste na svojim funkcijama zaštićeni kao beli medvedi i kako će u slučaju da vas neko napadne (zapravo samo prozove),  neka nova Brižit Bardo organizovati demonstracije u središtu Pariza, pod sloganom; “Ne dirajte Savića i Sinadinovića.”
Važa koža ne vredi kao koža bele foke, ili  belog medveda, vi niste vredni posebnog tretmana, jer takvih je Srbija puna i prepuna.
Već ste nam “prodali” pre par nedelja “Đani Skikija” (jednočinka)  kao zamenu, (gle čuda bio sam I na toj predstavi) jer je balet štrajkovao. Naravno, vi nikada niste priznali kako je balet u štrajku, jer vi gurate glavu u pesak, a podržavani ste od par ocvalih “primadona” i desetak pevača bez daha, glasovnih sposobnosti, sa glumom koja je najsličnija kotrljanju knedli u semprezlama. Faktički samo skupljaju prašinu po bini!!!!
Vama predstave kasne po 18 minuta, pola sata. Vi nemate dvoljno ponosa, dostojanstva, manira da izađete i kažete publici: Izvinjavam se!
Onaj ko prizna greške, prizna nemoć ima i ponos i dostojanstvo, ima ono veoma bitno nov kredit kod publike.
Vi imate samo funkcije i moć da protežirate one koji su vam u milosti.
Daleko od toga da tvrdim kako bih poput većine “pametnih Srba” umeo bolje od vas. Daleko od toga da tvrdim kako je vaš posao jednostavan i lak, ali ako ste se prihvatili funkcija na kojima ste, (vidi se, vi to iz dna duše želite), onda to radite, kako jedino može da se radi,  kako rade Gosopoda  u svetu. Budite dostijanstveni, ne oduzimajte dostojanstvo pevačima, kojima odlažete isplatu honorara, a publika očekuje da pevaju kao najsrećniji ljudi na svetu, ne oduzimajte dostojanstvo baletskim igračima, koji čeznu podjednako i za ulogama i za statusom, ne oduzmajte dostojanstvo  gledalištu, uradite nešto na reklami (to je tako jednostavno, ali zašto bih vam otkrivao recepte) i napunite salu, jer tada će sve biti bolje,  sa više adrenalina i lepše će da izgleda i zvuči. Ostavite svoje lične karijere, dirigenta i pevača po strani. I previše imate obaveza kao upravnici. Nastavite li ovako ućićete u istoriju Opere kao loši umetnici, a nesposobni upravnici, jer trenutno niste ni jedno ni drugo.
Gospodine Saviću, možda vas (čovek sam od manira, znam da treba veliko V, ali namerno pišem malo)  niko neće stotog dana priupitati šta ste uradili za prvih sto dana “vlasti” u najvišoj kući kulture Srbije, u pozorištu, opera, baletu. Ja ću vas pitati. I nadam se odgovoru.
Zapravo, kao građanin Srbije, kao redovni posetilac opere (redovnijeg tvrdim da nema) zahtevam odgovor! Zahtevam procenu vašeg rada od strane Umetničkog saveta, koga je imenovala Vlada Srbije.
Ne budite noj i ne gurajte tog dana glavu u pesak. Jer nakon stotog dana dolazi, sto prvi i sto drugi i….
Ne možete celog života da budete sa glavom u pesku.
Ili…. ?
Ne apelujem ni na vašu dušu, ni na vašu inteligenciju, apelujem na vaš osećaj sramote. Ne poturajte nam više kukavičja jaja pod imenom Anastasija Holc, ne dovodite nam “u goste” lažne režisere, koji vuku sa sobom asistente, pevačice iz ruskih muzičkih društava, ne pričajte nam o tehničkim razlozima koji su posledica javašluka.
Progledajte malo dalje od vašeg okruženja, koje broji desetak ljudi.
__________________

Ovo je bilo napisano danas, a večeras.
“Oficijelni spiker” je uputio izvinjenje. Tačno i ponudio je publici da sačuvaju ulaznice, jer uz pomoć njih će da dobiju 30% popusta na jednu predstavu tokom tekućeg meseca.
Veoma korektno. Uzeli ste 50%, a nudite 30.
Ko je tu u dobitku?
Imali ste večeras manje posetilaca, nego što je učestvovilo ljudi u predstavi. Naravno da računam i binske radnike, obućare i vlasuljare.
Ko je kriv za finansijski gubitak? Ko je kriv što je plaćen gost dirigent, a uradio je samo pola posla, pred praznom dvoranom? Hoće li sa tim problemom da se pozabavi Upravni odbor???
A šta smo večeras imali. Imali smo predstavu u stilu:  Kako mali  Janko zamišlja predstavu za svoje drugare iz kraja.  Pozvao je u pomoć Acu, Akia, Dareta, Vladu, Gavru, Ranka.
Je li velčeras bila primadona na sceni Beogradske Opera?
Možda je bila, ja je nisam čuo.
Ako je neko večeras čuo primadonu neka me obavesti na sledećoj predstavi ko je u pitanju i kako se zove.
Svidela mi se gluma. Bila je naivno iskrena. Naivna do potpune sugestivnosti. Da svidela mi se gluma, ali samo to. Nadam se kako je bar neko snimio pevanje, pa da svi akteri zajedno preslišaju, dok u nekoj garaži spremaju novu dečiju predstavu.
Dalje pisanje o predstavi je neinteresantno i meni, pa prema tome i onima koji će da čitaju i koji će link da prosleđuju drugima.
Imam jedno zapažanje.
Znate li sa čim se stranci prvo suoče u Operi, a na svakoj predstavi ih, u proseku, izđeđu dvadeset i pedeset. Valjda imaju relevantnije podatke oni koji se u pozorištu bave marketingom??? Siguran sam ne znate sa čim se suoče stranci i novi posetioci pre muzike, scenografije, glasova… Prvo što vide  su oni privesci na alkama koji se dobijaju na garderobi. Znate li kakva je ona nezamenjena polovina, Veoma plastično ću vam reći. Gori su od privezaka na ključevima bugarskih trećerazrednih hotela, u postkomunističkom vremenu dinastičke vladavine Todora Živkova. Jesmo li mi jadniji od ondašnjih Bugara i trpimo li goru tiranu od one Todora Živkova?
Kada se vide te iskrzane, polupolomljene plastične pločice na kojima je izbledeli brojevi, a tih 300, koliko nedostaje koštaju po pedesetak dinara. Pokloniće to Pozorištu svaka firma za reklamu, ali od toga niko neće da ima koristi osim gledaoci.
Nisam tražio odgovor, napisao sam konstataciju. Pročitajte ponovo zadnju rečenicu u predhodnom pasusu.
Kako stvari stoje cirkus je i dalje na repertoaru, pozorišta, opere, baleta.
Kanio nam je na kraju predstave poručio: La commedia è finite!
I tu je greška:
La commedia non è finita!



O istim temama, ali na malo drugačiji način:
Laura i muzika.





.