01. 03. 2017.

Karmen. Žorž Bize, Beogradska opera, Jadranka Jovanovićm, mezzosopran, Bing Bing Wang, Voren Mok, Jadranka Jovanović, mecosopran, Aleksandar Stamatović, Ljubica Vraneš, Nevena Matić.



01. mart 2017.
Napisao sam kako volim sebe i da ću se čuvati loših stvari, ali večeras je  u operi gostovalo dvoje kineza. Ako su ljudi potegli deset hiljada kilometara, red je da ih pozdravi i neko od redovne, najredovnije operske  publike.
O Bing Bing Wang, sa preko desetak hiljada reči je opisano sve što je radila, ali ne saznadosmo gde živi, koja joj je matična kuća, gde je završila osnovne studije. Dobili smo na sajtu Pozorišta  podatke kada je pevala u Novogodišnjoj TV emisiji (Hunanske TV kuće), što je samo potvrda da je politički podobna, pa redom sve, nastupi, godine, nastupi godine... kao Kineski zid. To što je „Sky TV odabrao da se pojavi u italijanskoj emisiji X Faktor, kao prva operska pevačica, što je pratilo 2 miliona poseta na Youtube,“ nije interesantan podatak za posetioca Opere. Ali je očigledno potencirano u stilu: „Dobar dan zla ženo!“  To što se ona OBRUKALA, to što je ismejana od strane žiirija, to što je pokazala da nije u stanju da otpeva i jednu sasvim običnu zabavnu melodiju,  je povećalo rejting gledanosti tog snimka, od ljudi željnih smeha i tuđe bruke. Ali da se bruka širi geometrijskom progresijom pokazuje i potenciranje toga na sajtu Nacionalne kuće (koji sam već okarakterisao kao garnizonske zidne novine). Treba im osnov ponašanja i stila, jer za damu koja ne želi da joj se iznesu u javnost godine, napiše se kada je završila studije, pa tako publika okvirno zna ima li dvadeset pet, ili četrdeset godina. Nisam ni moljen ni plaćen da ponašanju, pisanju i lepim manirima učim nekog ko prima platu u Nacionalnoj Kući. Da nije bilo tog podatka, u vezi X Faktora, Beograđani ne bi imali čemu da se smeju,  prosleđujući link Youtube „Bruka,“ snimka pevačice koja gostuje u našoj Nacionalnoj Operskoj kući.
Biografija drugog gosta Voren Moka,  je duplo kraća, iako očigledno ima zavidne rezultate. Od medalja časti, pa redom...  do nagrade doprinosa kulturi razmene Hong Konga i Italije (to je bitna informacija za večeršnju „Carmen). O njegovom učestvovanju u dobrovoljnim radnim akcijama, nismo obavešteni.
 Ne znam da li je iko od posetilaca imao snage i vremena da pročita kompletne biografije večerašnjih gostiju. Sačuvaj Bože šta bi li se desilo da dođe Placido Domingo da peva, a da njegovu biografiju proslede Kinezi uređivaču sajta, zapalili bi se serveri širom sveta od opterećenja.
Šteta samo što nisu navedene ocene, koje su dobili na diplomskim ispitima, kao nekim domaćim pevačima, a ostali smo uskraćeni  i za uloge koje su naučili napamet.
Neću reći kako je smešan izgled sajta (previše je blago).
Voren Mok je u startu zakasnio sa pevanjem. Takve stvari ne zameram. Pohvaljujem svakog ko posle „kiksa“  smogne dovoljno snage i koncentracije i nastavi.
Don Hoze i Mikaela, Voren Mok i Bing Bing Wang nisu ništa pokazali što ne možemo da čujemo od naših pevača. Koliko je on, kako je predstava odmicala bio sve bolji i bolji, toliko je ona ostala u niskoj ravnoj liniji kvaliteta.  Više puta sam, pišući o glumi, navodio kako japanac  ne može nikada da bude latinski zavodnik, niti evropljanin ostrašćeni samuraj. Gospodin Mok nije u stanju da na sceni glumački prikaže jednog španskog, strašću ophrvanog,  podoficira. Za tako nešto treba podpirinejska krv i srce koje kuca na mediteranskom suncu. A i to sve treba odpevati na onom božansko zvučnom francuskom.
Čemu gostovanja ovakvih umetnika? To služi samo kao hrana našim lošim operskim tenorima, koji mogu svoju sujetu da nahrane konstatacijom: „Nismo mi mnogo ispod svetskog nivoa!“
Ovo nije svet! Činjenica u tri reči. Grozna činjenica, ali koliko kratka toliko istinita, sviđala se  mnogim, ili ne.
O glavnoj roli i onom koja se sa tim nosi, već sam sve rekao. Nisam od onih koji se ponavljaju.
Aleksandar Stamatović, kao Eskamiljo, je bio nešto bolji  u pevanju od svog predhodnika (pisao sam  o tom doživljaju), ali je zato duplo, čak i više nego duplo, bio lošiji u glumačkom prikazivanju lika nadmenog, otresitog i beskrupuloznog toreadora.
Ostali muški likovi nisu ostavili dovoljno utiska na mene da bih ih spominjao.
Dolazimo do dve dame. Jedna smerna, druga razuzdana, Fraskita i Mercedes. Već na spominjanje tih činjenica, svakom muškarcu se izoštrava koncentracija. Večeras su Nevena Matić i Ljubica Vraneš imale inspiraciju. I ponoviću, večeras su  Nevena Matić i Ljubica Vraneš imale inspiraciju. Prikazale su te likove podjednakim visokim kvalitetom, kako pevačkim, tako i glumačkim. Nevena Matić, nije potegla iz flaše trideset jedan put (izbrojao sam na predhodnoj predstavi), kao tadašnja Mercedes, da li zbog toga, ili ne, pevački je Gospođa Matić pokazala svu lepotu i kvalitet svog glasa.  Posle njenog pevanja u „Đani Skikiju,“ ovo je njen  još jedan krupan korak ka operskim visinama. 
Pevanje dve dame Vraneš i Matić, u triu sa Carmen, je takođe bilo nešto za šta mogu da kažem BRAVO!
U gledalištu je bilo dovoljno adrenalina, da protagonisti dobiju inspiraciju, ali ko je to iskoristio, iskoristio je.  Naravno, četvrtina posetilaca su bili srednjoškolci, ali neki koji, iako su van Beograda, imaju ne samo znanje o operi, već i ukus. Zato večeras nije bilo frenetičnog aplaudiranja onima koji to ne zaslužuju.
Ipak, sve se srećno završilo, osim po Carmen i Don Hozea, ali koliko su pružili, tako su i prošli.
A sve je počelo sa dve loše stvari, prvo je hor vojnika, u prvom činu, prva slika, bio tako raštimovan, da sam pomislio kako taj vojnički vod nije u stanju ni kokošinjac da odbrani od napada jastrebova, ali se pojavom žena iz fabrike duvana sve dovelo u veoma dobar red. Čak je na momente hor zvučao tako dobro da sam više uživao u njemu nego u solo deonicama glavnih protagonista opere. Druga stvar koja je nagoveštavala nešto loše, je već spomenuto kašnjenje Vorena Moka.
Ali sve je dobro, kada se dobro svrši, još bolje na naš, nego na Šekspirovski način. Njegova je komedija, a ovo je bila jedna  prosečna, ali ozbiljna operska predstava.
Idemo dalje!


O istim temama, ali na malo drugačiji način:
Laura i muzika.