07. 03. 2017.

Moć Sudbine, Đuzepe Verdi, 08. 03. 2017. Beogradska opera, Narodno pozoritše. Ana Rupčić, Aleksandra Angelov, Nebojša Babić, tenor iz sedmog reda publike, koji uporno peva: „Bravo!“






08. 03. 20167.
Večeras smo imali jednu običnu predstavu. Đuzepe Verdi, „Moć sudbine,“  iako je u pitanju bila prva repriza, odnosno premijerno izvođenje sa prvim alternacijama. Trudim se da budem precizan, jer koliko je onih kojima se ovo dopada, toliko je, siguran sam, i onih koji bi likovali da pronađu bar neku malenu grešku, ili lošu procenu.
Prva konstacija je: Nešto se pomerilo.
Neko je uvideo da je, ne glupo, već režijski nedopustivo, da Leonora napušta scenu, da bi se nakon desetak sekundi vratila sa Gvardijanom. Večeras se to odigralo na logičan način. Možda je, istovremeno,  kostimograf uvideo kako je cirkuski triko (namenjen ukrotitelju) nošen od prošle  Preciozile, krajnje smešan, pa smo dobili Aleksandru Angelov, u crno-crvenom dekoltiranom, erotičnom izdanju. O tome kasnije.
Kada smo kod scene, da napomenem (pa već sam ponavljao kako primetim one bitne sporedne stvari) Miraš Vuksanović, scenograf,  ne zna da je crveni krst, kao simbol, uveden tek dve godine nakon što je bila prva premijera „La forze“ 1862. Šta taj znak traži u predstavi, ne znam.
Neka se sa datumima izvođenja, činovima i ostalim stvarima bave muzikolozi, ja u operskoj predstavi vidim neke druge stvari, kojih oni nisu svesni.
O nesrećnoj režiji sam već pisao, dodaću kako je honorar bio dovoljno velik, da Alberto Paloša dovede i svog „Asistent reditelja“ i „Pomoćnika reditelja.“ Meni ostaje da žalim što nije šansa pružena, za isti novac, nekolicini domaćih, mladih režisera, ali „kukuriku“ smo dobili, videćemo koje će „tante“ da ima koristi od Livorna, gde je sedište pomenutom režiseru.
Ipak je „kućici za kućne ljubimce“ (tako sam u premijernoj predstavi nazvao „isposnicu“), pridodat dodatak u vidu malog zvonika. To VALJDA treba da predstavlja špilju. Dokaz da scenograf nije čitao libreto, ili u prevodu, u ovdašnjoj Operi svako može da radi šta hoće.
Mislite da sam ozlojeđen?
Ne!
Predstava je kasnila 18 minuta. U normalnim sredinama bi se obratili gledaocima sa izvinjenjem. Znate, ono, obično pričanje preko ozvučenja, izvinjenje uz klasičan izgovor „tehnički problemi“. To i ja kao publika progutam, ali na ovo večerašnje ćutanje se nisam obazirao. Već sam navikao (pisao sam o tome) da se pod svodovima Nacionalne teatarske kuće kasni i po pola sata i da svi ćute.
Sramota, neznanje, bezkrupuloznost,... ne znam šta je u njihovim glavama, o dušama i ne razmišljam.
A protagonisti. U dve reči: Nivo BOSa (Beogradske Operske Scene).
Iskreno posle one nesrećne Jadranke Jovanović, koja je lamentirala nad svojom sudbinom klečanja na topu (u predhodnom pisanju opštirnije) čekao sam razrešenje kod Aleksandre Aangelov. Na momente je pevački bila bolja od prehodnice. I samo to. Moj zaključak je i kada imamo samo jedno J. od J. J. to je često mnogo više nego što drugi pruže u Beogradskoj Operi.  Ipak je Jadranka Jovanović i dalje najdominantnija pevačica na sceni u našem gradu. Čak i kada je glas ne služi, mogu samo glasovno da je preteknu, ukupni utisak koji  ostavlja je ipak još u njenoj pojavi.
Gospođa Angelov, nije klečala, već se samo naslonila kukom na top. Kakvo jednostavno rešenje za dramu koju nam je servirala naša primadona J. J. Kao što sam nagovestio  Aleksandra Angelov je bila u kostimu, koji je, ili izabrala sama, ili je kostrimograf to pravio samo za nju.  Već se polako navikavam na standarde koji postavljaju „umetnici“ u operi, a što nova Uprava, očigledno aminuje.
Ana Rupčić, kao Leonora je više na mene ostavila glumački utisak, nego pevački. Nejna predhodnica u istoj operi, Jasmina Trumbetaš Petrović je za nijansu bila bolja i to je čak i publika osetila, pokazavši  u dužini aplauza.
Već sam konstatovao, a i potvrdilo se.  Nebojša Babić, u roli Fra Melitonea, se ponovio i dobio zasluženo najveće ovacije. Naprosto, na sceni je „svoj na svome.“  Poseduje sve vrline i svako ko voli operu, čekaće da ga čuje u nekoj drugoj roli.
Ostali muškarci u večerašnjoj operi nisu ostavili dovoljno dobar utisak, da bih im i ime spominjao. Na žalost tako je. Sebe smatram za nekoga ko pokušava da skrene pažnju na ono što je kvalitetno, da one koji ne prisustvuju kulturnim dešavanjima privoli da dođu na zanimljivu  predstavu, interesantnu izložbu, da uzmu lepu knjigu u ruke i pročitaju je.
I večeras se potvrdilo, kako barotoni na našoj sceni, umeju da budu preglasni, pogotovo na mestima gde to ni muzički, a ni dramski nije potrebno, a pritom je sporedna uloga.
Glas je i talenat i oružje i zver u čoveku. Ali uvek mora da se kontroliše, nekada pusti, nekada zauzda, da se kultiviše... Niko nije jačinom nadomestio nekvalitetnost. I svako iritiranje publike snagom glasa, proizvodi povećanje pažnje na ono što se sluša.
Nepotrebno.
Večeras smo imali i jednog „rođenog“ tenora u publici. Sedmni red,  levo,..  pa zar neko sumnja kako ne znam i broj sedišta gde je bio gospodin u kariranom džemperu (pola sale je čulo kako putuje za Berlin za par dana)??? Svaku i naznaku aplauza koji bi mogao da se odnosi na Anu Rupčić, propratio je sa otpevanim: Braaavooo! Ukupno, ili tačno deset puta. (smešno mi je ako i neko dalje misli da ne primećujem i pamtim sve one bitne, a nevažne detalje)
Preterivanje od pojedinaca u publici je kontraproduktivno za onog na koga se odnosi, ali njegovo (gospodina u kariranom džemperu) oduševljenje pevanjem Gospođe Rupčić nije ni za jednu reč ublažilo, niti povećalo ono što bih doživeo da njega nije bilo. Ipak  je taj gospodin dao neku posebnu aromu večerašnjem mlakom dešavanju.
Zaključak.
Zaključak je stari. Ako već neće Uprava i Upravni odbor na čelu sa Gospodinom Gatalicom (on smatra kako je Nacionalno pozorište Nojeva barka) da se pozabave promašajima ljudi u predstavama za koje ova država, a što znači svi mi, dajemo desetine hiljada evra, onda će pojedinci poput mene, da imaju veoma dobre teme za pisanje.
Ipak je to jedna obična predstava i previše obična, jer je samo prva repriza, zapravo premijera sa drugom postavom. Da ne bi onog tenora, sa deset: Bravo! Ne bi se ni pamtila.


O istim temama, ali na malo drugačiji način:
Laura i muzika.