12. 04. 2017.

Đuzepe Verdi, Moć Sudbine, Beogradska Opera, Narodno Pozorište, Ana Rupčić, Strahinja Đokić, Dragutin Matić, Dejan Maksimović, Ljubica Vraneš, Nebojša Babić, Dragoljub Bajić, Nevena Matić, Mihailo Šljivić, Slobodan Živković, Predrag Gligorić. Zorica Mitev Vojnović.



Digresija 1.
Počeću sa pretnjama.
Upućene su na račun osobe koja uvek sedi pored mene u operi, a i na moju adresu.
Za one polupismene, ponoviću da ovo nisu “kritike”, već eseji, pomalo humoristički.  Šta su eseji, neću da objašnjavam, već sam rekao da ne trpim poluobrazovane čitaoce.
Pišem priče… Čak i da mi neko oduzme papir, olovku, kompjuter,.. slanjem u krevet, ili ko zna gde, kod mog izdavača je  5, 6 rukopisa… Imaće neki (mnogi) zadovoljstvo da čitaju, a ja satisfakciju da nisam živeo u prazno i išao u Beogradsku Operu bez rezultata. Inspirisan sam bio za neko drugo pisanje. I hvala svima na tome.
Ovde ne pišem o operskim pevačima, kako neki umišljaju. Njima je posvećeno manje od jedne petine pisanja, pišem o režiji, scenografiji, muzici, ponašanju, neuspelom menadžerisanju, pišem o ružnim pločicama koje se dobiju sa alkom kada se preda garderoba. Ipak spadam u onu manjinu koja ostavlja garderobu, ostali i dalje misle kako se sala “ne greje”, ili da se garderoba plaća kao u socrealističkim beogradskim kafanama.
Opera mi služi kao inpsiracija, nadahnuće za neko drugo pisanje. Pa od nečeg mora da živi, na prvom mestu moj izdavač, pa onda i ja.
To što su neki pevači umislili, … pa operki pevači su najsujetniji umetnici. A sujeta raste u obrunotoj srazmeri prema potvrđivanju uspeha i pokazivanju taletovanosti.
.
Digresija 2.
Pozdravljam 3.000. čitaoca iz USA. Pojaviće se među onima koji budu čitali ovu impresiju.  Da ne navodim podatke za Evropu i Srbiju, koja još nije u Evropi.  Pa svaki od ovih tekstova nekoliko puta više ljudi pročita nego što bude posetilaca.
Bar neka svi oni saznaju kako se ovde i ovdašnjim srbima preti, ... kako se zastrašuju,  ako napišu da im se ne sviđa nečije pevanje, ili nečija scenografija, režija, organizacija…  Imena tih koji prete nisu poznata samo meni. A oni koji odu u operu i čuju kako to zvuči i istovremeno pročitaju šta je pisano, znaće ko upućuje te pretnje.  
.

Ovde je početak!
Počeću od hora. Bezbroj puta sam se uverio kako su horski pevači najbolji glumci. Najopušteniji, puni sugestivnosti. Oni “pola života” provedu na sceni, pred publikom. Kada će fimski režiseri da shvate kako glumce za sporedne uloge imaju među horskim pevačima. Ipak su su se neki operski režiseri potrudili, pa svakom članu hora “daju ulogu”… od mesara koji je istrčao na kratko iz prodavnice da vidi šta se dešava na trgu, do dadilje koja ide na posao, preko šegrta koga gazda već doziva, a on gleda “neku scenu,” do devojke koju je majka poslala za litar ulja, a ona koristi priliku “da vidi svet.” I to sve u skladu sa mestom na sceni, u skladu sa fizičkim izgledom, sve u skladu dobre režije i “pune scene.” Sa ove dve zadnje reči opisujem dobru režiju.
Elem, večerašnji događaj se zove “Moć Sudbine”.  Inicijator ove sudbinske priče je bio  Gospodin Giuseppe Verdi. Naravno, pravu sudbinsku priču znaju kroz muziku i libreto najlepše da napišu Italijani.
Sudbina. Pa o sudbini je jednu od najlepših definicija dao Johan Nestroj. “Bio bogat, ili siromašan, sudbina će uvek pronaći mestašce gde je neki čovek osetljiv.”
Pošto svoje skromno znanje većinom crpim van interneta, to i ovu misao ne možete naći u pameti koja se zove Google.
Znao sam šta mogu da očekujem od ove predstave. Slušao sam premijeru, potom prvu reprizu sa izmenjenim rolama, a evo i treće “postave.”
Naravno, subjektivan sam i to priznajem, ali sam i iskren. Za večerašnju predstavu bih “u klađenju” sve dao da će biti u svemu bolja od predhodne dve, a nije bilo tako. Pogrešio sam u procenama.  Večeras su svi bili odlični, a predstava lošija od predhodne dve. Neko će se pitati kako to može, pa sve može, svi su bili dobri, ali se nisu “pronašli”. Ostavili su mlak utisak na poluispunjenu, ili polupraznu salu. Da li ovo piše u prvom slučaju optimista, a drugom pesimista, sve jedno je.  Polovina sedišta u sali je bila prazna. U drugoj pauzi, a prva je trajala duže od pola sata zbog uključenja protivpožarnog alarma, uz isključenje struje u sali i foajeima, dvadesetak posto prisutnih je otišlo kućama.
Vreme je da ukratko “isekciram” predstavu.
Pojavio se konačno Strahinja Đokić,  kao Markiz koji je poprilično zauzdao snagu i jačinu svog glasa. Kod mnogih, poput njega, glas izjuri kao mustang u preriju i niko ga više ne uhvati. Isto važi i za Alkadea, Mihaila Šljivića. Kada sami, snagu koju poseduju drže pod kontrolom, to zvuči veoma dobro. Nadam se ovakvom njihovom pevanju i ubuduće.
Ana Rupčić se po drugi put pojavila u ulozi Leonore. Može se reći kako je ovog puta bila bolja nego na “drugoj” premijeri pre mesec dana. Pokazala je lepotu svog glasa, a sve je nadmašila besprekorna gluma. Transformacija od vesele devojke do  one koja traži utočište u manastiru, pa do osobe koja je potonula u svoju patnju je bila vrhunska.
Od Don Karlosa i Don Alvara, Dragutina Matića i Dejana Maksimovića, sam očekivao posebno zadovoljstvo. Kako ova operska sezona odmiče, imaju svoj ustaljeni kvalitet pevanja. Dueti su im bili neuporedivo bolji nego oni u predhodnim predstavama “Moći Sudbine,” a adekvatna nagrada od publike je izostala. Već sam rekao. Sada se postavlja pitanje da li je nezainteresovana publika umlačila predstavu, ili svim izvođačima nije bio dan za “timski rad,” tek onaj adrenalin koji izvođači stvaraju kod publike i obrnuto nije se pojavio.
Ipak, njih dvojica su bariton i tenor, koji su po meni iznad drugih u Beogradskoj operi.
Ljubica Vraneš, kao Preciozila, prehodile su joj Jadranka Jovanović i Aleksandra Angelov, je bila akademski dobra. Ljubica Vraneš je pevačica “zadatka.” Uvek dostiže granice besprekornosti, ali večeras u njenoj pojavi na sceni i glumi nije bilo one energije koja je krasila legendarnu J. J. i erotičnosti koju je pokazala Gospođa Angelov. Večerašnja Preciozila je mogla da bude i temperamentnija na sceni i zavodljivija i energičnija. Bezbroj puta do sada je pokazano da to Gospođa Vraneš može.
Nebojša Babić, koji je do sada dobijao najveće aplauze na otvorenoj sceni, je bio svoj na svome. Naravno, ni trećina od dosadašnjeg oduševljenja u publici.
Onaj Đavo, za koga tvrdim da živi u Operi od 1944. radi svoje.  Svoje umeće egzorcizma nisam ponudio, može se pročitati u rainijim osvrtima.
Elem, da se vratim na predstavu.
Gvardijana je tumačio Dragoljub Bajić.  Veoma korektno je to uradio. Završavam sa ovih 5 reči, jer mi za realnije sagledavanje “smeta” dobar utisak koji je ostavio Ivan Tomašev na prvoj premijeri.
Nevena Matić se kroz ulogu Sobarice, na kratko pokazala u dobrom svetlu i to je dobro za nekog ko kvalitetom i nastupima pretenduje ka većim rolama.
Posebno bih naglasio veoma kratku rolu Trabuka. Slobodan Živković deluje upečatljivo.  To sam hteo da napišem i nakon  prošle predstave, ali sam želeo da se ponovi. I ponovilo se. Pred njim je budućnost!
I konačno me Predrag Gligorić oduševio. Pronašao je gumicu za kosu, koja mu je nedostajala na premijeri u februaru. Kostimograf mu je dao kecelju sa toliko krvavih mrlja, da više liči na mesara, koji istovaruje juneće polutke, ali Bože moj i mlad je i snažan je, neka se nosi i sa rolom i sa kostimografijom.
Naravno, one smetnje, od režiserskih, pa do scenografskih i kostimografskih važe i  dalje. Špilja u hridinama je u obliku kućice za kućne ljubimce “na dve vode,” crveni krst, kao znak saniteta,  je u upotrebu uveden tek dve godine nakon premijere “Moći Sudbine”… Španska gospoda ratuju sa uštirkanim “španskim kragnama”…
Iz vremena komponovanja opera su i slike… Francisca  Goye “La carga de los mamelucos” i drugog, manje poznatog  Španca,  Van Halena  “La Batalla de las Navas de Tolosa” Tako dođivljavam rat španaca.. . ali Bože moj, opera je magija. Ma i sam preterujem u zamahu nadahnuća.
I šteta. Skup veoma dobrih pevača, a opšti utisak mlak.
Čak i onaj čarobni štapić, u rukama uvek dobre dirigentice Zorice Mitev Vojnović nije večeras mnogo pomogao.
Idemo dalje. Neka samo večerašnji protagonisti nastave sa pokazanim kvalitetom i eto radosti i njima, a i nama kao publici.
.
Digresija, za Kraj:
Ovde pozdravljam one stotine i stotine REDOVNIH čitalaca iz sveta opere. Ne morate u razgovorima sa poznanicima i javljanjem na društvenim mrežama da “priznate” kako vas “ne interesuje šta ovde piše” i da “to ne čitate,”  pa, ne morate da priznate, ali NEMOJTE  se “hvaliti” kako ne “čitate.” Smeju vam se i vaši “prijatelji” a i ja.
Vi dižete rejting ovom pisanju. I kada se na internetu ukuca ima predstave, ime izvođača, pojave se prvo naslovi sa ovog bloga. Vi čitanjem dižete rejting ovom pisanju.

Prvenstveno Vi (većina koja "ne čita i koju ne interesuje šta ovde piše").  Hvala Vam na tome! Ali pripazite šta govorite i pišete, ili ste rešili da i vi živite od korice humorističkog hleba.


.

.