21. 10. 2017.

Đuzepe Verdi, Nabuko, Beogradska Opera, Narodno pozorište, Sanja Kerkez, Ivan Tomašev, Aleksandra Angelov, Nikola Mijailović, Hor Opere, Orkestar Opere,…. i neki ljudi koje nisam zapamtio.



Pripremajući se za večerašnju operu, između ostalog,  pročitao sam i intervju jedne osobe od autoriteta (što se tiče klasične muzike). Izjavila je (ta osoba) kako  posle stotinak gledanja jedne opere ne može da se prihvati drugačiji pristup…!!!!!
Ne slažem se sa tim. Što čovek više i češće gleda (sluša) klasičan pristup jednom umetničkom delu, poželi da vidi isto to ali na drugi, treći, peti način. Valjda ima potrebu da posle toliko  “gledanja” vidi kako tome prilaze oni mladi,  ljudi koji drugačije, vide, čuju, osećaju… Ili.. Čovek pod cenzurom i sam postane cenzor.
Zašto sam napisao ovu zadnju rečenicu. Pa reč je o osobi koju sam lično čuo kako priča da je “cenzurisana.” Skraćivana i “prerađivana” od strane urednika. Ono što je mislila (ta osoba) dobijalo je sasvim drugi kontekst. I tako godinama, decenijama….
I?
Od tog intervjua je prošlo skoro pola decenije.. I sve je po starom.
Razumem ljude koji su “primorani” radi sopstvene egzistencije da prihvate “torturu”… Cenzurisanje je jedna od najgorih tortura, jer je intelekt, to jest misao, mnogo suptilnija i od najnežnijeg telesnog bića.. Razumem da to neko prihvati na ODREĐENI PERIOD. Razumem da neko nema snage da se odupre… Ali, valjda, u onom zadnjem delu života, kada se prođe pedeseta, ili šezdeseta godina, u svakom čoveku proradi potreba za ponosom.. Potreba da se iskaže, bez  robovanja normama okoline, porodičnim tradicijama, bez onog  nasleđenog socrealističkog “šta će ko reći”…
Ti koji tvrde das u bili “cenzurisani” i dalje isto pišu… Zapravo pristaju da im se tekstovi “montiraju” na pređašnju “talasnu dužinu”… ne mogu da smognu snage i od Sveca postanu “pali anđeo” i uzviknu bar jednom : Non serviam!.. I ne navedu gde su morali za popa da kažu da je vladika… I gde su,…  i gde su… Za njih je katarza samo kod drugih I nešto što je scenski efekat, opravdan dramaturgijom…
Ti koji  ne dožive katarzu su najveći i najgori cenzori. Ti su smrt za umetnost. Ma koliko bili hvaljeni i slavljeni… Jer to što pišu nisu oni… Zapravo,  to su oni, ali  među onima “beskrupouloznima i bez dlake na jeziku” se prikazuju drugačijima. U priči “tet a tet” se posipaju pepelom po glavi.
Zameraju mi da sahranjujem i dižem u nebesa. Tačno! To i ne doživljavam kao zamerke, već kao pohvalu.
Pisao sam protekle sezone u superlativima (svaki put i u vezi svake predstave, čak i one koja je bila van Beograda) o jednom baletskom igraču i gle… Sutra mu je uručenje nagrade Udruženja Baletskih Umetnika Srbije. Nisam ga nikada sreo, čak ni  na ulici, a to je veoma dobro da imam potpuno nezavisan stav za ono što radi na sceni… Pisao sam o jednom izuzetnom pevaču  u superlativima… Da su mnogi tvrdili da me plaća… Njega sam jednom video u kafani, a drugi put u hodniku… Ne znam kakva mu je boja glasa kada govori, ali… Pojedinci su tvrdili da me plaća kako bih pisao…  Sada peva ne preko Save, već mnogo dalje od Dunava.. Oni koji me redovno čitaju, znaju šta u mom pisanju znači metaforika preko Save i Dunava.
Prepotentno ću zaključiti (pišem bez kontrole cenzora, pa mogu da budem i prepotentan);  Video sam, čuo sam, osetio sam…
Voleo bih da pročitam kod onih “cenzurisanih”  koliko su puta “prepoznali,”… Ili su “prepoznavali” u skladu sa uređivačkom politikom, na osnovu pravca političkih vetrova, a u skladu sa trenutnom “društvenom klimom”.
I u nastavku ću popu reži da je pop, a bobu da je bob.
Otišao sam na večerašnji Nabuko sa predubeđenjem kako će studenti, kao publika,  da budu veoma glasni. Imam pravo i na predubeđenja, kao što imam pravo (obično ljudsko) da grešim, samo što, od većine drugih svoje greške priznajem… Nisu se večeras čuli studenti… 
Bio  je ovo Nabuko bračnog para Kerkez – Tomašev. I uvek će da bude njihov Nabuko, ako oni pevaju. Tu nema greške, nema omaške, nema rizika, ... ako  neko tada krene  put Beogradske Opere.
O Zahariji i Abigaili, Ivan Tomašev i Sanja Kerkez,  toliko sam  pisao. I već mi se nekoliko puta ponavlja isti zaključak: Večeras su bili bolji nego u predhodnim predstavama Nabuka… I posle svake, pa i večerašnje predstave, posmislim: Od ovoga ne može bolje.
Kralj Vavilona, Nabuko je bio u tumačenju Nikole Mijailovića… Mnogo bolje nego što bi neko očekivao nakon prošlogodišnjeg Onjegina. Zbog njega sam i pomislio da će u mnogo većem broju da dođu studenti i da budu glasniji. Inače studenti FMU nisu od onih koji su zaljubljeni u operu. Na kraju, što bi i bili i ko da im razvije ljubav prema operi, kada su i profesori retki posetioci.
I kratko, Mijailović je bio korektan (što se pevanja tiče), a glumački je na mene, u pojedinim delovima opere ostavio fascinirajući utisak… Na momenat je bio diktatorski osoran, a u drugim delovima unutrašnje drame infantilno naivan… Veoma, veoma interesantno tumačenje lika…   Za Aleksandru Angelov (Nabukova ćerka Fenena) se isto može reći. Jedno korektno pevanje, koje ću već sutra da zaboravim.
Ipak se ovo piše u zadnjim minutima subote i nastupajuće nedelje.
Znam, ovo što je ovde napisano neće se mnogima dopasti. Poželeće da aludiraju na net prostorima…  Slobodno neka se razmahnu, ali ja uvek imam jedan argument više… Sigurno oni koji me redovno čitaju znaju kako uvek  imam i “adut u rukavu”…
Vraćam se na one, sa početka večerašnje impresije… na one koji misle da se sve novcem kupuje…
Večeras je bila grupa gimnazijalaca iz Kragujevca.  Divna deca. Pametna, sposobna.
Ostali… Ostali nisu vredni spominjanja. U dobroj predstavi, gde su Kerkezova i Tomašev, mogu da se provuku  i diletanti… I predstava će opet da bude više nego dobra.
Obećao sam sebi da ću prvom prilikom, bilo gde da sretnem Janka Sinadinovića, da mu priđem i da ga pitam: Na osnovu kojih predstava su neki “napredovali” sa svojim statusom u operi i u kojim su to novim predstavama opravdali svoj novi “status”… ma koliko se on krio u svojoj loži, ulazeći na službeni ulaz, jednom se mora susresti i samnom i sa navedenim pitanjima…
E sada poruka za one kojima se (znam unapred) ovo moje pisanje neće dopasti. Slobodno neka (a)ludiraju na net prostorima.  Samo oni koji me retko čitaju pomisle kako nemam uvek nekog “asa u rukavu”.
Večeras su na predstavi bila  deca iz Kragujevca.  Gimnazijalci kojima je profeosorka na minut pred predstavu, u holu, saopštila gde su i kakvi treba da budu. I bili su takvi.

Eto publike za budućnost. Eto budućnosti Beogradske Opere.

                                                          David Naum
O istoj temi, ali iz drugog ugla:
.
.
.